Wednesday 25 June 2014

KOMPLEKS PENGEMBANGAN TENUN PAHANG DI RAJA SULTAN HAJI AHMAD SHAH | PEKAN PAHANG

NK bawakan anda ke Kompleks Tenun Pahanag Di Raja yang terletk di Pekan, Pahang. Di bawah ad sedikit info untuk bahan rujukan anda yang NK dapat dari utusan online.

Biarpun Tenun Pahang Diraja semakin terkenal di seluruh negara, namun masih ramai dalam kalangan generasi muda yang tidak tahu mengenai asal-usul fabrik eksklusif itu. Sedangkan fabrik Tenun Pahang Diraja yang halus itu sudah menjadi pilihan ramai untuk digayakan pada majlis rasmi dan keramaian lain. Lebih menarik, Tenun Pahang Diraja masih dihasilkan mengikut kaedah tradisional dengan mengekalkan kehalusan fabriknya sesuai bagi mereka yang bersifat teliti. Malah, penghasilannya yang dilakukan secara tradisional mendapat pujian serta perhatian para penggemar seni tekstil tradisi dari dalam atau luar negara.

Jika dahulu, kain tenun Pahang yang biasanya digunakan untuk kain sarung, samping dan selendang, kini ia diaplikasikan dalam rekaan fesyen moden selari dengan trend dan cita rasa terkini.
Kain tenun yang memiliki 27 reka corak itu turut digunakan oleh pereka fesyen tempatan dan luar negara, terutamanya untuk majlis rasmi kerajaan, perkahwinan dan adat istiadat diraja.
Antara reka corak yang dihasilkan adalah Anak Lebah, Biji Peria, Cindai, Limar, Tun Razak dan Bunting Padi.

Menurut Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob, kain tenun Pahang dipercayai berasal dari Riau atau Sulawesi, Indonesia dan dibawa ke negeri ini pada abad ke-16 Masihi.
Katanya, ketika itu ia diperkenalkan seorang pembesar Bugis yang dikenali sebagai Tuk Tuan atau Keraing Aji yang menetap di Kampung Mengkasar, Pekan. "Beliau disifatkan sebagai pelopor reka corak baru dalam pemakaian kain sarung dan kain samping dan sering memakai Dagang Luar dan Dagang Dalam daripada bahan tenunan sutera permai yang dibawa dari Sulawesi, Aceh dan Riau. "Pengetahuan dalam bidang tenunan menyebabkan ramai wanita khasnya suri rumah sekitar tempat tinggalnya mempelajari cara membuat kain tenun.


















Kompleks Pengembangan Tenun Pahang Diraja Sultan Haji Ahmad Shah 

Kampung Soi, 26060 Kuantan, Pahang, Kuantan, Pahang, Malaysia

No comments:

Post a Comment